"PIRAMIDCA" Сайт вчителя математики Галини Цупко
Меню сайту
Категорії розділу
З досвіду роботи [2]
Шкільна документація [12]
Календарне планування [8]
Бібліотека [13]
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Посилання
Черешенська спеціалізована школа-інтернат
Головна » Файли » Методична робота » З досвіду роботи

Розвиток творчих здібностей з математики в умовах школи - інтернату.
06.07.2012, 19:08

 Творчість учителя, думка, втілена в художнє слово, є іскринкою, що запалює вогник дитячої творчості.

              В. О. Сухомлинський

 

 

    Народження людини – одне з головних таїнств природи. Кожна дитина від народження – це індивідуальне, неповторне творіння, що має, генетично закладені, задатки. Головним завданням вчителя є своєчасне розпізнання та розвиток цих задатків, які ми називаємо здібностями.

    Безумовно, виховання майбутньої особистості починається в сім’ї.  « Із сім’ї, - як писав В.О. Сухомлинський, - починається суспільне виховання. У сім’ї, образно кажучи, закладаються коріння, з якого виростають потім і гілки, і квітки, і плоди.   Сім’я – це джерело, водами якого  живиться повновода річка нашої держави. На моральному здоров’ї сім’ї будується педагогічна мудрість школи».

    Часом, з багатьох об’єктивних і суб’єктивних причин, сім’я не може виконувати, даної їй, функції. І тоді дитина, майбутнє нашого суспільства, потрапляє до інтернатних закладів. Перед вчителем школи – інтернату  стоїть складніше завдання  ніж перед вчителем звичайної школи. Адже, вчитель інтернатного закладу повинен стати і батьком, і матір’ю, і мудрим наставником для своїх вихованців.

     В даному випадку, тільки вчитель-вихователь допоможе дитині розвивати свої здібності, таланти, нахили. Тільки вчитель, працюючи творчо, зможе розвивати логічне та образне мислення, уяву, фантазію. Все те, що ми називаємо творчими здібностями.

     Школа – інтернат має свою специфіку роботи. Результат роботи можна одержати зовсім інший , ніж сподіваєшся. Контингент учнів змінюється протягом року. Учні можуть приходити до школи на початку навчального року, в середині, а іноді, і в кінці. Тому про наступність у навчанні та вихованні говорити важко. Діти, що потрапляють до школи – інтернату, часто мають проблеми з нервовою системою. Вони агресивні, ставляться до оточуючих з недовірою. Тому вчитель повинен бути гарним психологом, щоб за короткий час розпізнати  нахили дитини, її вподобання; «заслужити» довіру, стати справжнім другом і старшим порадником.

     Уміння зацікавити дитину, вчити її працювати самостійно, критично оцінювати результати роботи – були і є основними проблемними питаннями, над якими повинен працювати вчитель.       « Головною

потребою кожного школяра мають стати праця, самостійна думка, відкриття істини». – наставляв В.О.Сухомлинський. Тому, для розвитку творчих здібностей в своїй роботі використовую елементи самостійної роботи та інноваційні технології.

     Основним завданням школи є: організувати навчальний процес так, щоб учень міг поєднати розвиток інтелектуальних, логічних, психологічних якостей, не зашкодивши жодній ланці цього великого ланцюга.

      Математика – предмет сухий і, разом з тим, цікавий, лаконічний, точний і, до неймовірності, логічний. Але, щоб побачити справжню красу математики – треба кожної хвилини боротися з собою; зі своїми бажаннями. Організація самостійної роботи – один із способів вирішення даної проблеми. Навички вміння самостійно працювати можна побачити в учнів  5-го класу вже на початку навчального року. Якщо учень з початкової школи має навички роботи з книгою, навички організації самоперевірки та взаємоперевірки, то вчителю математики доведеться лише розвивати ці навички. Але, яка б не була підготовка дитини, вважаю, що учнів необхідно привчати до самостійності у роботі на будь-якому етапі навчання. В своїй практиці використовую різні підходи щодо організації самостійної роботи учнів на уроках.

1.    РОБОТА З КНИГОЮ:

Книга  була, є і залишиться основним носієм інформації, джерелом знань. Книга активізує мислення, не дозволяє відволікатися. « Книга – могутній вихователь. Школа виховує у дітей любов до книги, знань, науки.»- писав В.О. Сухомлинський. Отже, якщо обсяг навчального матеріалу дозволяє, то виділяю на уроці час для самостійного опрацювання тексту підручника з подальшим обговоренням. Робота над прочитаним текстом проходить по питаннях, записаних на дошці. Це дає можливість дитині , читаючи текст, виділяти головне; бачити, на що треба звернути увагу. Контролем опрацювання тексту є результати відповідей. Якщо діти слабо зрозуміли прочитане,  - пояснюю основні моменти.  Застосовую й інший спосіб заохочення учнів до роботи з підручником:

-         на уроці пояснюю матеріал, пропустивши деякі деталі. Додому даю завдання:  опрацювати параграф. По відповідях, на наступному уроці, видно, чи уважно працювали учні вдома.

  С. Русова говорила: «Казка – дитині вона така приємна, така близька!» Тому, особливо у 5-му класі, практикую таку роботу:  

придумати розповідь, казку про певні математичні поняття. Так, у 5-му класі, після написання контрольної роботи з теми «Додавання та віднімання натуральних чисел», йде вивчення геометричних фігур: відрізків, ламаних. Дала п’ятикласникам завдання: придумати казку про відрізок. Ось один з варіантів дитячої роботи:

   « Колись, дуже давно, була собі країна, яка звалася «Країна ліній». І жили там довгі лінії. Одного разу пішла одна лінія на прогулянку, забувши вдягти черевички. Вона йшла через річку і наступила обома ногами на гостре каміння. «Ой!»- зойкнула лінія. Але було вже пізно. Її не стало. Утворилися два промені та відрізок.»

     Учні 5-9 класів навчаються за новою програмою. Підручники  «Математика», «Алгебра» та «Геометрія»  Г.П. Бевз та В.Г.Бевз мають гарні розділи: «Хочеш знати ще більше?» Тут автори вмістили всю важливу інформацію по темі; формули, без яких не можна розв’язати деяких задач. Учень, який опрацював цей матеріал, зможе використати знання в нестандартних ситуаціях.

1.    НАПИСАННЯ РЕФЕРАТІВ ТА НАУКОВИХ РОБІТ:

  В.О.Сухомлинський вважав, що самостійність, творчий характер розуму формується завдяки тому, що в розумовій праці учнів є і елементи досліджень. Пам’ятаючи це вирішила в 9-му класі запропонувати учням написати реферати з теми « Симетрія в природі, науці та техніці». Багато хто одразу ж звернувся до інтернету.  Але й були учні, які приходили за консультацією до мене, шукали потрібну літературу в бібліотеці: в журналах, енциклопедіях. Деякі, навіть, провели власні дослідження: симетрія є в написанні букв українського алфавіту. В цьому навчальному році теми рефератів з геометрії дала вже на початку навчального року. У дітей є можливість більше попрацювати над поставленим завданням. Під час проведення декади математики в школі організовується виставка дитячих робіт. Тут вихованці можуть ознайомитися з результатами своєї роботи та роботи своїх товаришів: моделі машин з підручного матеріалу; моделі просторових фігур: конуси, циліндри піраміди; рефератів.

 

 

  3. ІНТЕРАКТИВНІ ТЕХНОЛОГІЇ:

  Для економії часу та самовираження  учнів практикую у 5-6 класах групову форму роботи. Після поділу класу на групи учні одержують завдання і працюють над ним до 5-ти хвилин. Результати роботи представник кожної групи презентує на дошці. Дає результат і самостійна робота з наступною перевіркою: клас ділю на три групи(по рядах) і кожній групі даю завдання. На дошці заздалегідь записані результати прикладів, рівнянь, задач в хаотичному порядку. Учні працюють над завданнями і шукають вірні відповіді на дошці.

     У будь-якому класі є і слабші учні, з якими треба працювати окремо. У таких випадках, для сильніших учнів, на дошці пишу номери завдань з підручника і контролюю їх виконання, а зі слабшими працюю окремо в індивідуальному порядку. Були випадки, коли сильні учні розв’язували до 12 задач за урок. Практикую класні та домашні самостійні роботи. Кожен клас – своя специфіка роботи. Класи відрізняються швидкістю мислення, умінням виконувати певну роботу. В класі, де учні люблять малювати, застосовую спосіб «намалюй умову задачі». Цей спосіб більш дієвий на уроках геометрії. Формується образне та просторове мислення , уява, будується математична модель задачі.

     Працюючи над темою «Многокутники» за підручником О.В.Погорєлова «Геометрія 7-9», помітила, що тренувальних задач дуже мало. Вирішила вчити учнів складати задачі. В результаті дослідницької пошукової роботи було складено 24 вправи, що поєднують в собі основні логічні взаємозв’язки між внутрішніми та зовнішніми кутами; залежність сторони многокутника від радіуса вписаного та описаного кіл. Ось приклади деяких з них:

-         Сума кутів опуклого правильного n-кутника рівна 720º. Побудувати даний многокутник.

-          Радіус кола, описаного навколо правильного трикутника, дорівнює  6√3см. Обчислити периметр даного трикутника.

-         В коло радіуса 10см. Вписаний правильний 4-кутник. Обчислити довжину сторони даної фігури, і т.д.

 4.ЛАБОРАТОРНО-ПРАКТИЧНІ ЗАНЯТТЯ:

  Даний вид роботи практикую з учнями 11-го класу. Вивчаючи теми «Об’єми тіл», «Площі поверхонь», пропоную знайти об’єм чи площу фігури, запропонованої індивідуально. Учні, за допомогою натуральних вимірювань, визначають елементи фігури                                                                                                                                  

      Пропонується геометрична фігура – циліндр.

Завдання: Виконавши необхідні вимірювання,визначити об’єм циліндра; площу осьового перерізу; площу перерізу, проведеного паралельно осі, на деякій відстані від неї

Деякі учні починають роботу з вимірів довжини твірної, радіуса основи. Інші – вимірюють діаметр основи та визначають діагональ осьового перерізу.

     В 10-му класі практикую математичні диктанти: коли завдання записане на дошці, а учень повинен самостійно розв’язати  6 задач, пов’язаних з даним малюнком.

  5.ЗМАГАННЯ:

В 5-6 класах, де учні дуже рухливі, практикую форми роботи в темпі: «Естафета 1» та «Естафета 2»

Естафета-1. На дошці 4 завдання.  Учень виходить до дошки, по черзі розв’язує всі чотири завдання. Коли він переходить до розгляду другого завдання – перше вчитель перевіряє, змінює і викликає наступного учня. Таким чином біля дошки за урок може побувати до 12 учнів.

Естафета 2.  Пропонується задача. До дошки виходить учень. Починає розв’язувати задачу. Вчитель, на певному етапі, зупиняє учня і викликає іншого продовжувати процес розв’язування задачі чи вправи. Ця вправа формує увагу, спостережливість.

       Головною умовою ефективного розвитку самостійності можна вважати систематичний контроль з боку дорослих та внутрішні бажання, можливості дитини.

  6.ПОЗАКЛАСНА РОБОТА:

  Позакласна робота – один з найефективніших способів, який дозволяє формувати та підтримувати інтерес учнів  до математики. З цією метою до плану проведення декади математики включаю як уроки по обміну досвідом, так і цікавинки загальношкільного плану. Були проведені конкурси:

-         «Міс-математика. Містер-математик»

-         « Математичне ревю»

-         «Учень року-2008»

-         «Караоке в лабіринті»

-         «Ключі від форту «Перемога»»

-         «Шанс»

-         «Я люблю математику»

-         « В гостях у казки чарівної».

  Труд вчителя помітно не одразу! Якщо помилку лікаря видно миттєво, то помилку педагога можна помітити через багато років. І тому, для вчителя школи – інтернату, головне, щоб випускник знайшов свій шлях в житті; щоб зміг вибрати ту професію, яка йому найбільше подобається. Хочеться, щоб молода людина почувала себе комфортно у дорослому світі; була « на рівних» зі своїми однолітками.

   Думаю, що з цим завданням ми справляємося, адже наші випускники останні роки складають ЗНО з математики і вступають до вищих та середніх навчальних закладів, а саме:

-         Сумський аграрний університет;

-         Київський інститут економіки;

-         Київський коледж зв’язку;

-         Шосткінський радіо-механічний коледж;

-         Чернігівський державний технологічний  університет;

-         Чернігівський механіко-технологічний коледж;

-         Чернігівський комерційний технікум;

-         Глухівський механіко-педагогічний коледж та ін.

 

     Невпинно летить час… Кожного року покидають інтернат його випускники. Вони мужніють, набувають професії, життєвого досвіду. Але всі вони в своїх серцях свято бережуть щиру вдячність тим, хто, не шкодуючи себе, віддавав їм своє невтомне серце. А це – головна нагорода для вчителя!

 

Використана література:

1.    В.О.Сухомлинський «Батьківська педагогіка», Київ, «Радянська школа»,1978р.

2.    Л.Калуська «Видатні українські педагоги», інформаційний збірник. Тернопіль, 2008.

3.    А.С. Зоря, С.М.Кіро «Про математику і математиків»,Київ,»Радянська школа»,1981.

4.    Газета «Математика», №22,2006р.

 

.

Категорія: З досвіду роботи | Додав: Rosa
Переглядів: 1218 | Завантажень: 157 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Вхід на сайт
Господар сайту
До ваших послуг
Перевернутий клас
Відео
Пошук
[13.12.2023][математика]
Роздатковий матеріал (0)
[06.01.2018][Graph]
Перетвоення графіків функцій (2)
Календар
Календарні події. Українське ділове мовлення
Корисні сторінки
Освітній портал
Друзі сайту
  • Офіційьний блог
  • uCoz Спільнота
  • FAQ по системі
  • База знань uCoz